Zasady Blackjacka

W Blackjacka gra się talią złożoną z 52 kart, bez jokera, podczas gry można użyć od 1 do 7 talii. Walet, dama i król mają wartość 10, as ma wartość 1, lub 11, pozostałe karty posiadają wartość równą numerowi kart (wartość asa jest zmienna w zależności od tego co jest lepsze dla gracza).

Blackjack-values

W czasie gry w blackjacka, w której jest tylko jeden gracz, gra on przeciwko bankowi (w kasynach istnieje możliwość wyboru czy chce się grać w pojedynkę, czy też przeciwko innym graczom) i nie ma możliwości kontaktu z innymi graczami. Celem gry jest osiągnięcie w kartach wyniku najbliższego 21 punktów i mieć wynik lepszy, niż bank. Sześć potasowanych talii umieszcza się w specjalnym podajniku, tzw. bucie, z którego rozdający podaje karty do momentu, aż wyczerpie się 2/3 kart. Wówczas sześć talli znów zostaje potasowanych. Gra toczy się o stawkę jaką określił gracz przed rozdaniem. Jeśli gracz przegra, traci także postawiony zakład, jeśli wygra, otrzymuje go z powrotem i gra toczy się dalej. Na początku gry gracz otrzymuje odkrytą kartę, bank z kolei zakrytą, druga karta gracza również zostaje odkryta, kolejna karta banku również zostaje odkryta i oznacza to, że gracz nie widzi pierwszej karty banku. Następnie gracz może poprosić o kolejną kartę, lub spasować. Bank nie otrzyma nowej karty do momentu, aż gracz nie spasuje, czyli dopóki nie zakończy się gra w danej rundziej. Gracz może zakończyć grę w każdym momencie i nie prosić o kartę w danej rundzie, a wynikiem będzie ilość punktów w kartach, które trzyma w ręce. Jeśli jednak gracz poprosi o kartę a suma punktów w kartach przekroczy 21, wówczas gracz przegrywa, niezależnie od późniejszego wyniku banku ( wówczas też bank natychmiast przejmuje zakład gracza). W momencie gdy gracz pasuje, bank odkrywa zakrytą dotąd kartę. Następnie należy kontynuować grę według określonych zasad. Jeśli liczba punktów w kartach nie wynosi co najmniej 17, należy dobierać karty tak długo, aż wynik 17 punktów nie zostanie osiągnięty. Jeśli jednak wartość conajmniej 17 punktów mieści się w przedziale od 17 do 21 punktów, wówczas trzeba spasować, niezależnie od tego, czy wynik gracza jest bliższy 21 punktów, niż wynik banku. Oznacza to, że jeśli gracz ma 18 punktów, bank po wyciągnięciu dwóch piątek, ciągnie jeszcze siódemkę, musi spasować, a gracz wygrywa. Jeśli grając według tych reguł bank przekroczy ilość 21 punktów, gracz nadal jest  w grze i jednocześnie wygrywa. Często gra się także według nieco innych zasad, ale ta jest oficjalna.

Przebieg gry

Każdy gracz obstawia jakiś zakład, po czy każdy otrzymuje 2-2 karty, rozdający otrzymuje 1 kartę, która jest zakryta. Gracze kolejno decydują o dalszych krokach:
Prosi o nową kartę
– Stawka wzrasta (maksymalnie podwójnie) i otrzymuje dokładnie jedną nową kartę
– W przypadku pary należy je rozdzielić i przy tym samym zakładzie następuje kolejne „rozdanie” (może się to zdarzyć maksymalnie 4-8 razy, w przypadku asów można poprosić tylko o 1-1 kartę)
– Jeśli pierwszą karta rozdającego jest as, wówczas może poprosić o tzw. ubiezpieczenie, które wynosi maksymalnie połowę zakładu, jeśli rozdający ma blackjacka, wówczas wygrywa podwójny zakład (pierwotny zakład oczywiście zostaje skasowany)
– Even money: jeśli gracz ma backjacka, a rozdający ma asa, wówczas gracz wygrywa gwarantowany zakład
– Przekazanie zakładu, które wynosi połowę jego wartości (jako 1 krok)
– Nie prosi o więcej kart, pasuje
– Rozdający prosi o karty tak długo, aż uzyska liczbę punktów równą 17

Nierówności w zyskach

  • Jeśli rozdający i gracz przekroczą liczbę 21, wówczas zawsze traci gracz.
    Zdarza się to w 28% przypadkach, lub też w przeliczeniu wedłuk współczynnika 0.28*0.28, czyli 8%. Z odpowiednią strategią można to zmniejszyć do 0,5%.
    Licząc karty możemy uzyskać przewagę.
  • Czynnikiem modyfikującym jest półtorej wpłaty w przypadku wygranej
    Wowczas wygrana jest niesymetryczna, ponieważ wygrana baku wynosi 1, a nie 1,5.
  • Podwojenie stawki może być korzystne dla gracza, jeśli zostanie zastosowane w odpowiednim momencie. Bank nie może podwoić ryzyka (na szczęście)
  • Można także podzielić zysk na dwie części, co jest podobną zagrywką do podwojenia i zbliżyć nas do spodziewanej wygranej.
  • Mamy możliwość zatrzymania się przy 16 punktach, wówczas musi wyciągnąć kartę.

Przewaga banku

  • Spasowanie banku przy „Soft 17” oznacza dodatkową przewagę 0,2% dla gracza

Soft17: wyciągając asa za 11 punktów, bank osiąga wynik 17 punktów

  • Im mniej kart z talii zużyjemy, tym mniejsza jest przewaga banku.
  • Kompensują to surowsze zasady i mniejsze wygrane.